ok
Informacje z RESMANA
Podaj swój adres e-mail
ok
    Ilość odwiedzin na stronie: 11948457
Opinia
Jak często załatwiasz sprawy i zakupy drogą internetową
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Aglomeracji Rzeszowskiej
Aktualności
Oprogramowanie o otwartym kodzie - alternatywą dla wyrobów Microsoftu
2008-05-02
Dla biznesu liczą się niższe koszty użytkowania, wsparcia technicznego i większa elastyczność środowiska stworzonego w oparciu o otwarte oprogramowanie. W administracji ważniejsza jest przejrzystość tego typu rozwiązań. Niezależnie od tego, co było najważniejszym uzasadnieniem decyzji o wdrożeniu oprogramowana open source, okazuje się że jest to już realna i efektywna alternatywa dla rozwiązań zamkniętych. Zwłaszcza, że poziom obsługi technicznej komercyjnych dystrybucji rozwiązań open source nie budzi zastrzeżeń. Takie mogą być wnioski z tegorocznej konferencji Open Source Day zorganizowanej przez LX Polska, której Computerworld był patronem. W jej trakcie przedstawiciele trzech zagranicznych instytucji zaprezentowali korzyści z open source.

PIT w przeglądarce

Francuskie Ministerstwo Finansów już 2001 r. rozpoczęło program Copernic. Jego kluczowym elementem była integracja ministerstw ekonomii i finansów oraz uproszczenie sposobu składania deklaracji podatkowych. Rozpoczęty w 2003 r. projekt ADONIS 2 zakładał m.in. utworzenie bezpiecznego, internetowego konta podatkowego, które umożliwiłoby podatnikom dokonywanie - podpisanych cyfrowo - rozliczeń z urzędem skarbowym za pośrednictwem Internetu. Jednak aby umożliwić swobodny przepływ informacji od podatników do instytucji finansowych, konieczne było przeprowadzenie reform w sposobie organizacji urzędów i ich środowisku IT. Ze względów ekonomicznych i funkcjonalnych zdecydowano o zastąpieniu posiadanych rozwiązań systemami open source.

Migrację do oprogramowania open source zakończono w lutym 2008 r. Rozwiązanie oparto na platformie Red Hat Enterprise Linux AS3 i serwerze aplikacji JBoss. Wykorzystano również m.in. system monitorowania obciążenia Nagos. Przedstawiciele francuskiego Ministerstwa Finansów podkreślają wysoką wydajność nowego systemu. We Francji deklaracje podatkowe można składać w maju i czerwcu, jednak większość rozliczeń spływa w ostatnich dniach, tuż przed upłynięciem terminu. Szacuje się, że w tym roku deklarację online złoży ponad 8 mln osób.

Znacznie większa jednak liczba podatników traktuje aplikację ministerialną jako wygodne narzędzie do dokonywania wyliczeń. Część osób korzysta również z systemowej pomocy, co dodatkowo zwiększa obciążenie. Co ciekawe, w wypadku wysokiego obciążenia system pozwala na ustalenie dogodnego terminu połączenia i złożenia zeznania podatkowego. Jak twierdzą przedstawiciele tej instytucji, dzięki wykorzystaniu oprogramowania open source, znacznie spadły koszty utrzymania systemu rozliczeniowego.

Alternatywa w policji i urzędzie

Pod koniec 2007 r. szwedzka policja zakończyła migrację do rozwiązań open source. Argumentami przemawiającymi za wdrożeniem tego typu rozwiązań były m.in. relatywnie niskie koszty licencji i wsparcia technicznego oraz możliwość wyboru rozwiązań różnych dostawców. Per-Ola Sjöswärd, główny architekt IT szwedzkiej policji mówi, że z punktu widzenia instytucji publicznej ważna była też natywna obsługa otwartych standardów.

Wdrożenie poprzedziły wnikliwe analizy techniczno-ekonomiczne. Analiza możliwości wykorzystania otwartych systemów w środowisku informatycznym policji trwała prawie dziewięć miesięcy. Wykorzystano m.in. opinie firm analitycznych Gartner i Butler. Ostateczna decyzja o wyborze open source zapadła w listopadzie 2006 r. Zdecydowano się wykorzystać system bazodanowy MySQL,  serwer aplikacji JBoss EAP, system operacyjny SUSE Linux Enterprise Server. Wcześniej w policyjnym środowisku IT funkcjonowały odpowiednio: baza Oracle 10i, BEA WebLogic Server 8.1 i HP-UX. Stacje robocze zbudowane na platformie HP PA-RISC zastąpiono komputerami wykorzystującymi procesory x86. Wdrożenie trwało kolejne dziewięć miesięcy i zakończyło się w grudniu 2007 r.
Według analiz, w perspektywie najbliższych 5 lat oszczędności wyniosą ok. 19 mln euro, czyli ponad 3,7 mln euro rocznie. Oznacza to zmniejszenie kosztów funkcjonowania policyjnego środowiska informatycznego o 46%. Źródłem tak wysokich oszczędności mają być przede wszystkim zdecydowanie niższe koszty związane z utrzymaniem środowiska IT. Z opublikowanych wyliczeń wynika również, że całkowity koszt użytkowania (TCO) spadł prawie czterokrotnie. Per-Ola Sjöswärd podkreśla, że za zaoszczędzone w skali 5 lat pieniądze policja będzie w stanie kupić prawie 400 nowych radiowozów. Zauważa również, że wdrożenie mógł zrealizować stosunkowo mały zespół - łącznie ok. 30 osób.
Jeszcze inne oszczędności wynikają ze stosowania oprogramowania open source w wiedeńskich instytucjach publicznych. Stolicę Austrii z otwartym oprogramowaniem łączą nie tylko wieloletnie tradycje. Jak zapewnia Peter Pfläging, główny architekt IT miasta Wiednia, sami urzędnicy mogą decydować czy chcą korzystać z oprogramowania open source. Przykładowo, na większości komputerów, którymi administrują miejskie służby IT, oprogramowanie Open Office jest instalowane obok Microsoft Office. "Jeśli użytkownicy sami przekonają się do aplikacji open source i poznają je na własną rękę, to dział IT oszczędzi na szkoleniach, a w dalszej perspektywie na licencjach" - mówi Peter Pfläging. Według niego, część stacji roboczych (ok. 5%) wykorzystywanych przez władze miejskie różnego szczebla, pracuje pod kontrolą autorskiego systemu WIENUX.

2000 sklepów pod Linuxem

Ciekawym przykładem polskiego wdrożenia oprogramowania open source jest sieć sklepów Żabka. Według przedstawicieli firmy, jest to obecnie największe w Polsce tego typu wdrożenie oparte na komercyjnej platformie linuxowej. Scentralizowany system zarządzania stworzono w oparciu o platformę Novell SuSE Linux Enterprise Server 10 oraz dostosowaną do specyficznych wymagań firmy, polską dystrybucję Linuksa - PLD. Przyczyną wdrożenia tego typu platformy była potrzeba posiadania centralnego systemu zarządzania rozproszonym środowiskiem sieci ok. 2000 placówek handlowych.

"Dzięki temu jesteśmy przygotowani na rozbudowę i szybkie uruchamianie kolejnych, stale przybywających sklepów" - mówi Maciej Kląskała, dyrektor Departamentu Informatyki w Żabce. Decyzja o zmianie środowiska IT zapadła na początku 2006 r. Wtedy też rozpoczęły się prace projektowe w celu opracowania założeń nowego systemu oraz zaplanowania migracji ze środowiska opartego na platformie DOS. O wyborze komercyjnego systemu Linux zadecydowała m.in. konieczność zapewnienia skutecznego wsparcia technicznego dla sklepów w całym kraju. Drugim powodem była gwarancja współpracy  Windows i SuSE.

Pilotażowe wdrożenie w jednym ze sklepów Żabka przeprowadzono w grudniu 2006 r. Niedługo później nowy system uruchomiono w czterech kolejnych placówkach. Adaptację masową rozpoczęto we wrześniu 2007 r. Zarządzanie procesem zlecono firmie zewnętrznej, zaś samej migracji systemów dokonywali podwykonawcy, którzy odwiedzali poszczególne sklepy. "Z uwagi na zapewnienie ciągłości działania sklepów migracje były dokonywane w nocy. System był instalowany centralnie i wysyłany do sklepu. Na miejscu serwisanci dokonywali operacji niezbędnych do uruchomienia sklepu o godzinie szóstej rano" - mówi Maciej Kląskała. We wdrożeniu aktywny udział brali również konsultanci z Novell Polska. Na potrzeby Żabki opracowano specjalny mechanizm wykorzystujący ZENworks Linux Management i moduł AutoYaST z serwera SUSE Linux. Dzięki niemu, w oparciu o usługi PXE można zdalnie obsługiwać proces aktualizacji oprogramowania. Według przedstawicieli Novella, takie rozwiązanie było konieczne m.in. ze względu na skalę wdrożenia i stosunkowo krótki czas na jego realizację.

Maciej Kląskała przyznaje, że jednym z największych problemów związanych z wdrożeniem było sprostanie wymaganiom użytkowników oraz przeprowadzenie szkoleń związanych z tak szerokim zakresem zmian. Łącznie ze środowiska IT Żabki korzysta 2000 osób. Złożone okazały się również działania związane ze zmianą sprzętowej warstwy infrastruktury IT. "W fazie planowania projektu nie zakładaliśmy masowej wymiany sprzętu. Nowy sprzęt trafił do pierwszych 100 sklepów, a później następowała rotacja. Jednostki, które nadawały się do dalszej eksploatacji były przygotowywane w Centrum Logistycznym i trafiały do następnych sklepów" - mówi Maciej Kląskała. Komputery wymieniano we wszystkich oddziałach, co wiązało się ze złożonymi działaniami logistycznymi.

Więcej...
wstecz

Ankieta
Czy posiadasz numer telefonu internetowego?
projekt i realizacja: ideo start wstecz do góry